Wednesday, February 24, 2010

STEVEN PAUL JOBS



   pengasas bersama apple computer inc dan juga pengasas bersama NEXT diambil sebagai anak angkat oleh paul dan clara jobs sebaik dilahirkan. ketika mudanya dia menunjukkan minat dengan elektronik dan sambil bersekolah menegah dia menghadiri ceramah di kilang hewlett packard di palo altol, california. dia menghadiri kolej reed di portland oregon untuk satu penggal, kemudian meninggalkan kolej kerana terbabit dengan falsafah. pada 1974, dia bekerja dengan atori inc menghasilkan permainan komputer breakout cukup untuk membiayai perjalannya ke india, slepas menjelajah india dia kembali ke california.

   jobs menyertai kumpulan peminat komputer terkenal dengan nama homebrew camputer club pada 1975. seorang genius bernama stephen mozniah daripada kumpulan ini dipelawa oleh jobs untuk membuka perniagaan. dengan modal AS$1,300 yg diperoleh dengan menjual bas kecil volkswagen jobs dan kalkulator hewlett-packard wozniah, kedua duanya membentuk dan menghasilkan apa yg dikenali dengan nama komputer apple 1, dinamakn sempena ladang epal tempat jobs bekerja ketika cuti musimpanas.

   pada 1976 mereka berjaya menjual 600 buah komputer dengan pendapatan kasar sebanyak AS$774,000. tahun seterusnya mereka menjual yg disukai ramai, apple 11, sebuah komputer mesra pengguna yg lengkap dengan grafik berwarna. dalam masa tiga tahun syarikat itu memperoleh pendapatan AS$159 juta, pertumbuhan pendapatan sebanyak 700 peratus. apabila syarikat itu disenaraikan pada 1980, harga pasaran pada akhir hari pertama sebanyak AS$1.2 bilion, jobs ketika itu berumur 25 tahun.

   pada 1984, jobs menubuhkan sebuah syarikat lain, NEXT selepas kerap bertengkar dengan lembaga pengarah apple. komputer pertama NEXT dikeluarkan pada 1989. walaupun berbentuk cantik dengan drive disk optik,monitor video yg lebih baik, muzik bermutu cd, komputer itu gagal. pengeluaran diberhentikan pada 1993 dan NEXT seterusnya memberikan tumpuan daripada peralatan perisian pada jobs memberikan tumpuan kepada sebuah syarikat yg dibelinya daripada pengarah filem terkenal, george lucas pada 1986 bernama studio pixar animation.
  
   jobs membuat perjanjian untuk menghasilkan tiga buah filem untuk disney yg pertama pada 1995 berjudul toy story. filem ini menjadi box office dan berjaya dengan pendapatan kasar sebanyak AS$38 juta. pixar disenaraikan pada 29 november 1995 dengan harga AS$22 sesaham dan ditetap pada paras AS$39 sesaham membuatkan nilai kekayaan persendirian jobs sebanyak AS$1.17 bilion. tidak lama kemudian apple membeli next. jobs diambil semula selaku penasihat kepada ketua eksekutifnya dan dilantik menjadi ahli lembaga pengarah.

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...